پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150375
يارانه فقرا همچنان در جيب ثروتمندان/نگراني مردم از وضعيت اقتصادي سال آينده
تاریخ انتشار : 1393/11/11 10:43:52
نمایش : 1031
در اردوگاه دولت برخي اعتقاد دارند که مي بايست ثروتمندان شناسايي شوند تا نيازمندان استخراج گردند، در مقابل عده اي نيز بر اين اعتقادندکه مي بايست به شناسايي نيازمندان پرداخت تا در مقابل يارانه ثروتمندان را بتوان حذف کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خط فقر يا آستانه فقر حداقل درآمدي است که براي زندگي در يک کشور خاص در نظر گرفته مي‌شود؛ محاسبه اين عدد در ايران بر اساس داده هاي رسمي بانک مرکزي است.

 

اما از سال 90 به اين طرف آمارهاي جديدي منتشر نشد که بتوان برآورد دقيقي از خط فقر ارائه داد و اين شاخص در آخرين اعلام بانک مرکزي در سال 90 برابر با يک ميليون و 700 هزار تومان بود.

 

اين روزها با نگاهي هر چند گذرا به اخبار رسانه ها  يا با حضوري مختصر در اماکن عمومي ، به راحتي مي توان فهميد که دغدغه ها و نگراني هاي اين روزهاي مردم ايران چيست، مشکلات اقتصادي ناشي از سوء مديريت دولت  ماهها است که فکر و ذهن مردم را پر کرده و کمتر محفل و جمعي است که در آن اين گونه نگراني ها بازتاب نداشته باشد و درباره آن سخن گفته نشود.

 

پس از آن کارشناسان با توجه به افزايش قيمت ها و نرخ تورم، افزايش خط فقر تا سال 92  را نزديک 2 ميليون و 500 هزار تومان براي يک خانوار 5 نفري تخمين زدند. حال بر اساس آخرين بررسي ها حداقل درآمد 3 ميليون تومان اعلام شده است و کساني که کمتر از اين ميزان دريافتي دارند در زير خط فقر قرار مي گيرند.

 

 در روزهاي گذشته مشاور وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي  درحالي آماري ۱۰ درصدي براي جمعيت زير خط فقر شديد کشور اعلام کرد که تير‌ماه امسال وزارت اقتصاد با انتشار گزارشي در نشريه رسمي وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام کرده بود که قدرت اقتصادي خانوارهاي کشور ۲۵ درصد کاهش يافته و هم‌اکنون ۳۱ درصد خانوار‌ها زير خط فقر هستند.

 

اما در روزهاي اخير عادل آذر، رييس مرکز آمار ايران با اعلام اين مطلب که مرکز آمار ايران ورودي به محاسبه خط فقر در کشور ندارد، به طور رسمي اعلام کرده بود که قصد اعلام شاخص خط فقر را ندارد. وي گفته بود: «متولي تعيين و اعلام خط فقر در کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي است. علاوه بر اين ما آماري از ميزان خط فقر نداريم و شاخص خط فقر از آمارهاي رسمي کشور محسوب نمي‌شود.»

 

بايد گفت نابرابري، فقر و افزايش تعداد فقرا و بيکاران نشان از وضعيت وخيم يک اقتصاد است از سوي ديگر افزايش نابرابري‌ها نشان‌دهنده فقدان عدالت در توزيع منابع است. اين امر همچنين انعکاسي از رابطه ثروت با منابع قدرت دارد به‌نحوي‌که نزديکي به کانون قدرت موجب برخورداري بيشتر از منابع و درآمد‌هاي کشور مي‌شود.
 
 
جالب است علي ربيعي وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي هم در گفت‌و‌گويي ضمن بيان اينکه جريان و گروه‌هاي اجتماعي در کشور داريم که به چند دليل فرصت‌هاي برابري براي زندگي اجتماعي بهتر نداشته‌اند، نخستين دليل اين اتفاق را مشکلات طبيعي چون نقايص ژنتيکي اعلام کرده بود که معلوليت‌ها را رقم مي‌زند.
 
 
 حالا آنچه که اين روزها از سوي مردان اقتصادي دولت و مجلس شنيده مي شود، اخباري است که سال آينده را سالي با وضعيت اقتصادي نامناسب پيش روي مردم قرار داده است.


بر اساس تصميماتي که در کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي براي بودجه 94 گرفته شده، در سال 94 افزايش 9 درصدي ارزش افزوده، افزايش 22 درصدي ماليات بر مشاغل و نرخ 14 درصدي تورم را پيش بيني کرده اند.


اما وضعيت فروش و قيمت نفت با توجه به سياست هاي خصمانه اي که در مقابل جمهوري اسلامي اخذ شده است، همچنين باعث شده تا سناريوهاي مختلفي پيش روي مردان اقتصادي دولت قرار گيرد.


عدم پيش بيني مناسب در بودجه و بسته شدن بودجه سال 94 کشور با نفت هر بشکه اي 70 دلار و اصرار دولت بر اين قيمت در بودجه سال آينده، سبب شده تا سناريوهاي مختلفي در اين خصوص ديده شود.


اولين سناريويي که مجلس به دنبال آن است و مخالفان و موافقاني نيز دارد، واريز يارانه به 10 تا 15 ميليون نفر به ازاي هر نفر 45500 تومان است که اين سناريو نيازمند شناسايي افراد نيازمند و ثروتمند است که تاکنون اين مهم به دلايل مختلف محقق نشده است و از اردوگاه اقتصادي دولت نيز نظرات مخالف و موافق بسياري در شناسايي افراد نيازمند و ثروتمند شنيده مي شود.
 
 
به هر حال بايد گفت در اردوگاه دولت برخي اعتقاد دارند که مي بايست ثروتمندان شناسايي شوند تا نيازمندان استخراج گردند، در مقابل عده اي نيز بر اين اعتقادندکه مي بايست به شناسايي نيازمندان پرداخت تا در مقابل يارانه ثروتمندان را بتوان حذف کرد.
 
انتهاي پيام/م
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html